Wyobraź sobie, że chcesz kupić najnowszą książkę swojego ulubionego autora. Otwierasz internetowy sklep z książkami i jesteś pod wielkim wrażeniem jego designu. Wow! Być może to najładniejszy sklep internetowy jaki w życiu widziałeś. Wszystko jest dobrze przemyślane pod kątem designu i jeszcze te inspirujące cytaty w każdym rogu…

Ale zaczekaj. Wszystko wygląda pięknie, jednak.. gdzie się właściwie znajduje szukana przez Ciebie książka? Spędzasz na stronie już prawie 10 minut i masz wrażenie, jakby została specjalnie przed Tobą ukryta.

W końcu, jakimś cudem, w którejś z zakładek udaje Ci się ją odnaleźć i przechodzisz do procesu zakupu. Okazuje się jednak, że ten etap jest jeszcze mniej intuicyjny od poprzedniego. Wydaje się trwać wieczność… czy jest szansa na to, że w końcu kupisz tę książkę?

Ostatecznie jesteś tak wściekły/a, że rezygnujesz z zakupu. Co więcej, nie chcesz patrzeć na tę piękną, ale kompletnie niepraktyczną stronę. Na tym etapie wiesz już, że nigdy na nią nie wrócisz.

Jaki z tego morał? Historia ta jest klasycznym przykładem poprawnie wdrożonego User Interface (UI), ale kiepskiego User Experience (UX). UI dotyczy generalnego wyglądu produktu, natomiast UX wiąże się z jego obsługą i pozytywnym bądź negatywnym doświadczeniem związanym z użytkowaniem.

W tym artykule zajmiemy się wyjaśnieniem definicji UX.

USER EXPERIENCE

Definicja User Experience

We współczesnym świecie, gdzie ludzie rozwijają setki stron internetowych czy aplikacji mobilnych, termin User Experience staje się coraz ważniejszy, zwłaszcza w branży IT. Dotyczy on interakcji człowiek-komputer i użyteczności produktów interaktywnych, czyli tego, w jaki sposób nowoczesne rozwiązania zaspokajają potrzeby nabywców.

Błyskawiczny rozwój komputerów i urządzeń elektronicznych jest głównym powodem, dla którego istota User Experience wzrosła na znaczeniu. W nawiązaniu do słów Dona Normana – dyrektora Designu na Uniwersytecie Kalifornijskim i poprzedniego Wiceprezydenta przedsiębiorstwa Apple:

“User Experience obejmuje wszystkie aspekty interakcji użytkownika z firmą, jej usługami i produktami.”

Można powiedzieć, że UX dotyczy ogólnej opinii użytkownika na temat użyteczności produktu. Duże znaczenie mają emocje jakie wywołuje Twój produkt, czyli to, co klient czuje, gdy zapoznaje się z Twoim produktem lub usługami.

I nie chodzi tylko o to czy interakcja z produktem była miłym doświadczeniem czy nie. Dotyczy to przede wszystkim łatwości użytkowania, jego szybkości, atrakcyjności oraz zadowolenia z produktu. Wszystkie te elementy mają wpływ na końcową satysfakcję albo niezadowolenie z produktu. Pomyśl o Apple. Firma ta zbudowała swoją przewagę konkurencyjną właśnie na podstawie doskonałego User Experience. UX to zdecydowanie coś, dzięki czemu możesz się wyróżnić na tle innych i przywiązać do siebie klientów.

Model Peter’a Morville

Poza użytecznością, UX zawiera w sobie dużo więcej innych aspektów. Peter Morville – pionier w dziedzinie User Experience przygotował model “plastra miodu”, w którym opisuje jaki powinien być produkt “idealny”. Powinien być użyteczny, przydatny, wartościowy, dostępny, wzbudzający pożądanie, łatwy do odnalezienia i wiarygodny.

Schemat ten ma pomóc zrozumieć główną ideę User Experience.

Model plastru miodu - User Experience

Model ten pokazuje, że termin User Experience jest dużo bardziej złożony, niż mogłoby się wydawać. Pomaga on w efektywnym projektowaniu i identyfikacji obszarów, w których trzeba coś jeszcze udoskonalić.

User Experience jako czynnik sukcesu?

User Experience jako czynnik sukcesu?

Załóżmy, że Twój klient od kilku minut nie może odkryć jak zmienić hasło albo zapisać się na newsletter. Myślisz, że będzie on na tyle zdeterminowany, żeby poświęcić jeszcze więcej czasu na to, żeby w końcu rozwikłać tę zagadkę? Prawdopodobnie nie. Zapewne zdecyduje się na inne rozwiązanie – np. dokona zakupu u konkurencji, która czytelniej zaprojektowała daną funkcję.

Niestety, ludzie lepiej zapamiętują negatywne i graniczne doświadczenia, niż te pozytywne. Chętniej również dzielą się nimi w Internecie. Dlatego też to Twoja odpowiedzialność, żeby stworzyć użyteczny, przyjemny w obsłudze produkt.

Dobry User Experience może być decydującym czynnikiem, który sprawi, że klient ponownie skorzysta z Twojego produktu lub nie. Co więcej, ma istotny wpływ na współczynnik konwersji – czyli wskaźnik skuteczności, który informuje jak duża liczba osób (ze wszystkich odwiedzających Twoją witrynę) zrealizowała konkretny cel, np. kupiła produkt lub zapisała się na newsletter.

Poprzez budowę przyjaznego dla użytkownika UX, możesz zwiększyć sprzedaż produktu na swojej stronie.

Zapewne chciałbyś się dowiedzieć, czym się dokładnie zajmuje projektant UX. Przyjrzyjmy się więc bliżej jego obowiązkom.

BADANIE RYNKU

Badanie rynku - User Experience

Na tym etapie projektant UX zbiera wszelkie informacje na temat potencjalnych klientów: ich potrzeb, celów i zachowań. Na ich podstawie tworzy persony – typy użytkowników, a dokładniej osób, które być może byłyby chętne skorzystać z Twojego produktu.

Persony to po prostu fikcyjna reprezentacja naszych wymarzonych, idealnych klientów. Określenie ich znacznie ułatwia ustalenie niezbędnych cech, jakie powinien posiadać nasz produkt.

Ponadto, projektant User Experience bada konkurencję występującą na rynku oraz pojawiające się trendy. Dzięki temu, jest w stanie zdefiniować najbardziej istotne i wartościowe dla klienta cechy produktu. Wnioski z badań służą projektantowi za cenne źródło informacji przy podejmowaniu kluczowych decyzji dotyczących produktu.

SZKICOWANIE SZKIELETU PROJEKTU

Następnym krokiem jest szkicowanie szkieletu projektu. Na podstawie zebranych badań, projektant UX tworzy szkice, które obrazują nasze przypuszczenia dotyczące zachowań użytkownika. Rysunki te nie muszą być bardzo precyzyjne. Powinny jednak odzwierciedlać poszczególne etapy interakcji użytkownika z produktem w sposób statyczny.

PROTOTYPOWANIE

Etap ten jest bardzo istotny jeśli chodzi o użyteczność produktu. To moment, w którym sprawdza się czy poprzednie założenia były prawidłowe.

Głównym celem prototypowania jest przetestowanie produktu zanim zbudujemy jego ostateczną wersję. Na tym etapie sprawdzamy, jak prawdziwi użytkownicy zachowują się podczas spotkania z naszym produktem. To jest też dobry moment na to, żeby udoskonalić go tam, gdzie występuje taka potrzeba. Dzięki temu unikniemy wydawania dużych sum pieniędzy na produkt, który ostatecznie nie spełnia oczekiwań klienta.

Pamiętaj, że prototyp nigdy nie będzie wyglądał jak produkt finalny. Powinien przede wszystkim pokazywać jak działają podstawowe funkcjonalności.

TESTOWANIE PRODUKTU

Testowanie produktu - User Experience

To jest ostatni etap projektowania User Experience. Produkt jest już gotowy, żeby pojawić się na rynku, ale zanim to nastąpi, niezbędne jest przetestowanie go na grupie ludzi.

Ważne jest aby być obecnym podczas testów albo nagrać reakcję użytkowników. To jest najlepszy sposób na to, żeby otrzymać szczerą informację zwrotną i wyciągnąć wnioski z ich zachowań.

PODSUMOWANIE

Musisz być świadom tego, że projektowanie UX nie ma końca. Nawet po wypuszczeniu produktu na rynek, musisz kontrolować sytuację, śledzić opinie użytkowników i dokonywać ciągłych ulepszeń.

Mamy nadzieję, że pomogliśmy Ci zrozumieć czym jest definicja UX. Pamiętaj, że User Experience to klucz do zadowolenia klienta.

Ten artykuł był jedynie wstępem do następnego, który będzie dotyczył trendów w projektowaniu UX na rok 2018. Śledźcie nas na bieżąco, ponieważ wkrótce zostanie opublikowany!

Potrzebujesz pomocy przy budowie strony internetowej lub aplikacji mobilnej?

MSERWIS.pl pomaga firmom w tworzeniu ich kompleksowej obecności w Internecie, na różnych rynkach, już od 2002. Tworzy autorskie systemy CMS oraz wykonuje zaawansowane, dedykowane aplikacje internetowe. Proponuje wyłącznie profesjonalne i sprawdzone rozwiązania, potrzebne i przydatne dla danego rodzaju działalności w Internecie.

Komentarze