Masz pomysł na zbudowanie nowego serwisu internetowego, bardziej skomplikowanego niż strona wizytówka? Uważasz, że ma on duże szanse na osiągnięcie sukcesu? Świetnie! Ale jeśli sam nie jesteś zapalonym programistą, bądź nie masz swojego zespołu developerskiego, potrzebujesz znaleźć zaufanego partnera, który wraz z Tobą zrealizuje Twoją wizję. Zadajesz więc pytanie “ile to kosztuje i dlaczego tak drogo”, a my w tym artykule na nie odpowiadamy 🙂

Ile kosztuje wykonanie serwisu internetowego? Jak oszacować stopień skomplikowania danego projektu? Wreszcie, jak sformułować zapytanie ofertowe, aby uzyskać dobre i precyzyjne oferty? Zanim nawiążesz pierwszy kontakt z potencjalnym wykonawcą Twojego projektu (tzw. software house), powinieneś odrobić pracę domową. Pomożemy Ci w tym.

Najpierw zweryfikuj swój pomysł

Zlecanie budowy serwisu internetowego przez zespół grafików, programistów, architektów i testerów to dość droga przygoda. Szczególnie jeśli jest to Twój pierwszy projekt internetowy, łatwo ulec pokusie, że świetny pomysł gwarantuje sukces.

Do weryfikacji pomysłu nie musisz ponosić wielkich kosztów. Nie musisz wynajmować agencji badania rynku, czy czekać, aż zespół programistyczny wykona gotowy serwis.

Najpierw ustal grupę docelową dla swojego serwisu. Do kogo będzie skierowany serwis – do dzieci, dla młodych kobiet, a może dla seniorów? Z małych czy dużych miast? O jakiej sytuacji materialnej? Zaawansowanych technologicznie czy nie?

Przedstaw swój pomysł w gronie bliższych czy dalszych znajomych, najlepiej blisko Twojej grupy docelowej. Zadaj każdemu z nich pytania, czy byliby skłonni skorzystać z danej usługi? Oraz drugie, jeszcze ważniejsze – ile byliby w stanie za to zapłacić?

Zweryfikuj swój pomysł

Trzy najczęściej popełniane błędy przez osoby projektujące swój pierwszy start-up internetowy:

  • brak weryfikacji swojego pomysłu biznesowego,
  • chęć przesycenia projektu funkcjami i jego nadmierne skomplikowanie,
  • zbyt późne publiczne wypuszczenie produktu na rynek.

Ile kosztuje wykonanie drugiego Facebooka?

Często otrzymujemy zapytania, gdzie pytający podaje adres internetowy serwisu należącego do innego podmiotu i pyta się nas “ile będzie kosztowało wykonanie takiego serwisu”?

To, co widać po wejściu na dany serwis, to najczęściej tylko wierzchołek góry lodowej. Elementem najbardziej przykuwającym uwagę jest oczywiście szata graficzna. Jeśli jest nowoczesna i atrakcyjna, odbiór danego serwisu będzie lepszy. Często ładnie wyglądającym serwisom mylnie przypisujemy większą wartość i wyższy poziom skomplikowania.

Pod szatą graficzną kryje się jednak mnóstwo innych aspektów, które mają wpływ na to, jak bardzo serwis jest faktycznie skomplikowany. Będzie to między innymi:

  • Jakie funkcje posiada, szczególnie te niewidoczne na pierwszy rzut oka? Mogą to być panele administracyjne, funkcje zarządcze dla właściciela tego serwisu czy też skomplikowane integracje z systemami zewnętrznymi.
  • Na jakiej platformie technologicznej jest zbudowany?
  • Na obsługę jak dużego ruchu jest przygotowany? Jaka infrastruktura serwerowa go obsługuje i ile kosztuje jej utrzymanie?
  • Jak dokładne testy przeszedł? Czy został wystarczająco dopracowany?
  • Czy spełnia oczekiwania swojego właściciela? Jakie one w ogóle były i czy one są zbieżne z Twoimi?

Ile kosztuje wykonanie drugiego Facebooka?

Kupowanie używanego samochodu jest dużo łatwiejsze. Co prawda zawsze musisz zajrzeć pod maskę, wykonać jazdę próbną, czy sprawdzić historię serwisową danego auta, ale jednak model i rocznik wyznaczają pewne widełki cenowe. W przypadku serwisu internetowego to tak nie działa.

Jak myślisz, ile w takim razie kosztuje wykonanie drugiego Facebooka?

a) 10 tysięcy złotych?

b) 1 milion złotych?

c) 100 milionów złotych?

Prawda jest taka, że wszystkie odpowiedzi są poprawne. Wszystko rozbija się o ustalenie “co to jest ten drugi Facebook”? Czy chcesz po prostu serwis, gdzie każdy może wrzucić pojedynczą fotkę, która się pokaże na publicznej “ścianie” dla grupy kilku znajomych? Czy do tego dochodzą konta użytkowników, zaawansowane ustawienia prywatności, czy obsługa video? A może do tego dodasz założenie, że w serwisie może przebywać sto milionów użytkowników jednocześnie?

Żaden wykonawca nie będzie jasnowidzem i nie domyśli się, czemu chcesz się wzorować akurat na danym serwisie, co z tego, co oferuje, jest dla Ciebie ważne i jakie cele biznesowe chcesz dzięki temu realizować. Takie informacje powinieneś zebrać i przynajmniej ogólnie opisać w zapytaniu ofertowym.

Z kolei zebranie wszystkich funkcji danego serwisu to często konieczność wykonania audytu, co wymaga zarówno wiedzy specjalistycznej jak i poświęcenia dużej ilości czasu. Szczególnie w przypadku serwisów B2B może nie być to w pełni możliwe – większość funkcji będzie ukrytych i dostępnych tylko dla grona zweryfikowanych użytkowników.

W historii naszego software house otrzymywaliśmy też zapytania o wykonanie bliźniaczego serwisu internetowego, który sami wykonaliśmy i go obsługujemy. Na takie zapytania również nie odpowiemy konkretną kwotą. Po pierwsze – każdy serwis posiada swoje unikalne założenia biznesowe i know how, które są informacją poufną. Po drugie – byłoby to nie fair wobec klientów, którzy zostawili u nas już niemałe pieniądze.

Z tego względu każdy szanujący się software house nie wykonuje kilku takich samych serwisów. Nawet jeżeli działają one w tej samej branży, to każdy serwis będzie inny.

Tak więc nawet jeśli chcesz stworzyć kolejny serwis, który “pomaga kontaktować się z innymi osobami na całym świecie oraz udostępniać im różne informacje i materiały”, to wypisz w zapytaniu ofertowym, co przez to konkretnie rozumiesz i jak to ma działać?

Ustal swój budżet

Przez budżet rozumiemy kwoty, które jesteś w stanie wydać na wykonanie serwisu internetowego, zarówno przed, jak i po jego wdrożeniu.

Dla samego siebie powinieneś mieć ustalone kwoty, każda do wydania “na start” oraz w ciągu kolejnego roku (na utrzymanie serwisu i jego rozwój).

  • kwota oszczędna – to minimalna kwota, którą chcesz wydać. Przy tej kwocie zgodzisz się na współpracę z tańszym wykonawcą, z mniejszym doświadczeniem. Pogodzisz się z uproszczeniami realizacji, drobnymi błędami czy też mniejszym zakresem wsparcia wykonawcy.
  • kwota optymalna – według Twojego biznesplanu realizacja projektu według tej kwoty jest dla Ciebie komfortowa i nie nadwyręża Twojego budżetu.
  • kwota maksymalna – jeśli projekt okazuje się być bardziej skomplikowany lub świadomie chcesz do niego dodać kolejne elementy, albo wybrać po prostu droższego wykonawcę. Naciągasz więc swój budżet.

budżet-wykonanie-strony-internetowej

Czy warto od razu ujawniać swój budżet?

Uważamy, że zdecydowanie tak. Największą zaletą takiego podejścia jest oszczędność czasu – zarówno Twoja, jak również software house, z którym rozmawiasz.

Proces rozmów jest zazwyczaj mocno angażujący po obu stronach. W pierwszej kolejności wymaga poznania się i zbudowania wzajemnego zaufania. Następnie trzeba przynajmniej ogólnie ustalić zakres prac. Często to mnóstwo pytań i długich odpowiedzi, w obie strony.

Ustalenie budżetu z góry pozwala bardzo skrócić rozmowy. Software house będzie w stanie praktycznie od razu stwierdzić, czy w ogóle jest w stanie się podjąć zlecenia. Ty zaś dostaniesz zwrotnie listę dużo konkretniejszych pytań, które pozwolą przygotować ofertę dopasowaną do Twojego budżetu.

Funkcje serwisu czy budżet – od czego zacząć?

Przygotowanie oferty przez software house może wyjść od budżetu, albo od listy wymagań. Obydwa podejścia są dobre, a od Ciebie zależy, które bardziej Ci odpowiada.

Jeżeli masz ściśle określony budżet, który nie jest elastyczny, software house będzie w stanie dopasować usługi tak, aby w tym budżecie się zmieściły. Tak zaprojektuje najważniejsze elementy, aby koszt ich realizacji nie przekroczył zakładanej kwoty. Z góry będziesz wiedzieć, czego po prostu się nie da wykonać.

Jeśli masz elastyczny budżet, a z kolei precyzyjną listę wymagań, pozwól software house wycenić projekt. Pamiętaj jednak, że jeśli dostałeś wycenę 10 razy wyższą, niż się jej spodziewałeś, to wcale nie znaczy, że końcowa oferta musi tak wyglądać. Wiele ofert da się dopasować do danego budżetu po prostu poprzez zmianę założeń i wymagań.

Proces rozmów może też pomóc Ci w ustaleniu, które funkcje Twojego serwisu są niezbędne od razu, a które można zostawić na kolejne etapy rozwoju. Wówczas kolejne funkcje sfinansujesz w terminie późniejszym, być może już za zarobione pieniądze z Twojego nowego serwisu.

Złożenie zapytania brzmiącego w skrócie “chcę móc to i to i nie chcę na to wydać więcej niż tyle i tyle” pozwoli Ci uzyskać satysfakcjonującą Cię odpowiedź dużo szybciej.

Proces analityczny – pierwszy koszt do poniesienia

Software house chciałby od razu uzyskać kompletną listę wymagań i założeń, najchętniej z makietami i wizualizacjami i z dokumentacją techniczną.

Proces analityczny uświadomi Ci też dodatkowe zależności i wymagania Twojego projektu, o których być może nie miałeś pojęcia wcześniej. Pozwoli Ci też czerpać z doświadczenia software house, który doradzi, jak najlepiej zrealizować Twoją wizję.

Na proces analityczny warto poświęcić przynajmniej kilka tysięcy złotych. Gotowy wynik analizy może jednocześnie stanowić podstawę do kolejnej, dużo bardziej precyzyjnej wyceny. Co więcej – pozwoli Ci łatwiej porównać oferty różnych firm.

Nie należy jednak przesadzać z analityką. Projekt, który przykładowo utyka na rok w fazie analitycznej, bo “chcemy mieć wszystko przygotowane idealnie”, ryzykuje albo wyprzedzenie przez konkurencję, albo to, że początkowo nawet słuszne założenia się po pewnym czasie zdezaktualizują.

Proces analityczny - pierwszy koszt do poniesienia

Horyzont czasowy a koszt wykonania

Poziom skomplikowania projektu oraz budżet to dwie bardzo istotne zmienne. Ale jest też trzecia, równie ważna – czas.

Wiadomo, nikt nie lubi czekać. Ale najlepiej jak określisz swój harmonogram. Czy jesteś w stanie zapłacić dodatkowo za priorytetową realizację, która wymaga od wykonawcy zaangażowania dodatkowych, często bardziej kosztownych zasobów?

A może możesz poczekać dłużej i dzięki temu wynegocjować lepszą stawkę, bądź dołożenie dodatkowych elementów w ramach tego samego budżetu? Firmy programistyczne mogą mieć od czasu do czasu zwolnione zasoby przykładowo z uwagi na opóźnienia w innych projektach i w tym momencie chętniej wykonają inne, oczekujące zlecenia.

Jeśli nie wiesz, czy dany horyzont czasowy to krótko czy długo dla danego projektu, po prostu zadaj takie pytanie. Software house na podstawie swojego doświadczenia odpowie Ci przykładowo, że wykonanie takiego sklepu internetowego zazwyczaj trwa od 3 do 6 miesięcy.

Mimo wszystko czas realizacji jest za długi, a nie chcesz zwiększać budżetu? Zmniejsz listę wymagań, uprość założenia. Pozwoli to na szybsze wypuszczenie serwisu na rynek. Ustal z software house kierunki dalszego rozwoju serwisu już po jego uruchomieniu.

Ustal horyzont czasowy - wykonanie projektu

A gdzie marketing?

Czasy, kiedy samo uruchomienie serwisu i pojawienie się go w wynikach wyszukiwania Google gwarantowało sukces, dawno już odeszły.

Nowy serwis internetowy to nie tylko koszty jego wykonania i wdrożenia. To również marketing i promocja. Upewnij się, że masz na to zarezerwowane środki, szczególnie w okresie rozruchu.

Marketing internetowy odgrywa obecnie ważną rolę w promocji każdego biznesu, niezależnie od branży. Coraz więcej mówi się o potrzebie specjalizacji w danej dziedzinie, znalezieniu swojej niszy, budowaniu pozycji eksperta.

I to właśnie content marketing, czyli promowanie marki poprzez tworzenie wysokiej jakości treści związanych z działalnością, jest dodatkowym narzędziem wspierającym sprzedaż.

Może to być tworzenie specjalistycznych artykułów na bloga firmowego, poradników, nagrywanie podcastów, filmików wyjaśniających skomplikowane zagadnienia związane z naszą branżą, albo ukazujące kulisy naszej działalności. Wszystkie te działania zwiększą wiarygodność firmy oraz pomogą zbudować bliższą relację z potencjalnym klientem.

Jeśli w Twojej branży istnieje duża konkurencja, a każda z firm oferuje produkt na tak samo wysokim poziomie, to właśnie wizerunek firmy i zaangażowana społeczność wokół niej mogą przeważyć o sukcesie Twojej marki.

Strategia marketingowa - tworzenie strony internetowej

Ile kosztuje serwis po wdrożeniu?

Twój nowy serwis internetowy został właśnie uruchomiony publicznie, a Ty zapłaciłeś ostatnią fakturę za jego wykonanie. Teraz pozostaje tylko czekać na strumień płatności od zadowolonych użytkowników, a Ty możesz się udać na zasłużone wakacje…

Niestety bardzo prawdopodobne, że nie będzie aż tak różowo. Uruchomienie serwisu to koniec jednego etapu, ale początek kolejnego. Bieżące utrzymanie serwis zarówno generuje koszty, jak i wymaga opieki.

Na obsługę serwisu po uruchomieniu składają się następujące elementy:

  • Obsługa klienta końcowego. Najczęściej będzie po Twojej stronie.
  • Utrzymanie infrastruktury serwerowej – dotyczy zarówno najmu serwerów czy mocy obliczeniowej w chmurze, jak i opiekę administracyjną nad tymi usługami.
  • Modyfikacje i rozwój serwisu. W miarę jak zacznie zdobywać popularność, może się okazać, że część założeń trzeba zrewidować. Wdrożenie zmian pociągnie więc dodatkowe koszty.
  • Bieżąca obsługa software house. Czas reakcji na nieprawidłowości, pomoc techniczna, obsługa Twoich zgłoszeń. Koszt może być wliczony w cenę wykonania usługi głównej, ale może być też rozbity na okresy późniejsze.

Ile kosztuje serwis po wdrożeniu?

Podsumowanie

Mamy nadzieję, że udało nam się przybliżyć Ci proces wyceny serwisu internetowego oraz sporządzania oferty na jego wykonanie. Wiedza ta może pozwolić Ci uzyskać znacznie wyższej jakości usługę, a może też pozwolić uciąć zbędne koszty. Przed wydaniem kilkudziesięciu czy nawet więcej tysięcy warto się dobrze do takiej inwestycji przygotować. Zapraszamy do komentowania i zadawania pytań.

Jak wybrać dobry software house? Jakie kryteria wziąć pod uwagę? O tym w kolejnym artykule.

Jeśli interesują Was różnice między dwa modelami współpracy w kwestii rozliczeń za wykonaną pracę – fixed price i time&materials, koniecznie przeczytajcie ten artykuł.

Komentarze