Pragniesz dobrze wypozycjonować stronę? Prowadzisz na niej działania optymalizacyjne i tworzysz nowe treści? Nie zapomnij, że dla algorytmów Google ważne są też linki, które prowadzą do witryny. Z tego właśnie powodu musisz zadbać o link building.

Z tego artykułu dowiesz się:

    • dlaczego warto pozyskiwać linki ze źródeł zewnętrznych;

    • czym są linki nofollow i dofollow;

    • linki z jakich mediów wpłyną najlepiej na pozycję strony;

    • jak sprawdzić jakość domeny.

Pozycjonowanie on-page i off-page

Jak być może wiesz, działania SEO można podzielić na dwa rodzaje: on-page i off-page. Pierwsze z nich to optymalizacja oraz tworzenie treści w obrębie witryny, którą chce się wypozycjonować (content marketing, dobór słów kluczowych, wypełnianie metadanych czy linkowanie wewnętrzne). 

Drugi rodzaj, to działania poza witryną, czyli przede wszystkim link building. Polega on na zdobyciu odnośników  do Twojej domeny ze źródeł zewnętrznych. Jest to jedno z ważniejszych działań, które wpływa na pozycję strony w wynikach wyszukiwania. 

Jak backlinki wpływają na pozycjonowanie

Algorytmy, które decydują o wynikach wyszukiwania, sprawdzają, jak wiele innych witryn linkuje do danej strony. Traktują te odnośniki jako swoiste rekomendacje i dzięki nim uznają, że strona jest godna zaufania. 

Choć można pokusić się o stwierdzenie, że im więcej linków prowadzi do strony, tym lepiej, jest ono prawdziwe jedynie w połowie. Jeżeli do danego adresu URL, np. do artykułu na blogu, pozyskasz 100 odnośników, ale z jednej witryny (np. poprzez barter z zaprzyjaźnioną firmą), to nie oczekuj nagłego skoku w pozycjonowaniu. Liczy się to, by linki były z jak największej liczby różnych witryn. 

Jak pozyskiwać backlinki?

Content marketing! – chciałoby się rzec. I rzeczywiście jest to odpowiedź, która może przysporzyć Ci trochę wartościowych linków. Zwłaszcza jeśli stworzysz raport z interesującymi danymi czy wymyślisz coś naprawdę kreatywnego lub zabawnego, a następnie dobrze to wypromujesz. Trudno jednak tworzyć taki content na co dzień, by źródła zewnętrzne bezinteresownie do niego linkowały.

Między innymi z tego powodu firmy decydują się na współpracę z mediami, organizacjami pozarządowymi lub innymi przedsiębiorstwami. Często przybiera ona formę wymiany linków czy pisania postów gościnnych. Czasami firmy świadczą usługę na rzecz mediów czy organizacji, a te w zamian zapewniają odnośnik. Zdarza się też, że za taki link zewnętrzny należy zapłacić. Zwłaszcza jeśli chcemy pozyskać go z witryny o bardzo dobrej jakości, o czym poniżej.

Uwaga! Link building często przekracza standardy wyznaczone przez Google. Firma ta określa, że jeśli prowadzisz współpracę PR-ową z innym podmiotem, współorganizujesz albo sponsorujesz wydarzenie lub pozyskujesz linki zwrotne przez publikację treści w czyjejś domenie, to powinno nadać się owym hiperłączom parametr “nofollow”.

Linki nofollow i dofollow

Parametr nofollow to oznaczenie w html, że dany link nie powinien być brany pod uwagę przez algorytmy wyszukiwarek internetowych. Oczywiście wszystkim zależy na pozyskiwaniu odnośników dofollow, czyli takich, które mogę korzystnie wpłynąć na wyniki wyszukiwania. Jeżeli chcesz dostosować się do Google i prowadzić link building zgodnie z wytycznymi tej firmy, musisz zdawać sobie sprawę, że większość firm stara się te przepisy obchodzić i zdobywać odnośniki w taki sposób, by wyszukiwarka nie zorientowała się, że linki do danej strony są pozyskane w sposób sztuczny.

Jeżeli teraz zastanawiasz się, które linki prowadzące do Twojej strony mają parametr nofollow, a które dofollow, to już odpowiadamy. Pierwszymi z nich są odnośniki z social mediów, a także z większości forów. Są one ustawione tak, by nie wpływały na pozycjonowanie. 

Inaczej jest np. ze stronami obsługiwanymi przez popularny CMS – WordPress. W nim linki automatycznie traktowane są jako dofollow, a jeżeli chce się to zmienić, należy dodać odpowiedni parametr w kodzie. 

Mimo, że linki nofollow nie przynoszą bezpośredniej korzyści, warto też się o nie postarać. Algorytmy wyszukiwarek wyżej oceniają strony, które mają zachowane proporcje linków  z parametrem dofollow, i nofollow. Z tego samego powodu warto zadbać o linkowanie zewnętrzne oraz wewnętrzne.

Skąd warto pozyskiwać linki zewnętrzne?

Wiesz już, że dobrze jest mieć backlinki z wielu różnych witryn. Pamiętaj też, by zadbać o różnorodność źródeł. Z pewnością warto je zdobywać ze stron:

    • dużych portali (jak np. Onet, WP, Interia);

    • serwisów branżowych i tematycznych;

    • mediów lokalnych;

    • organizacji pozarządowych;

    • blogerów;

    • eventów branżowych;

    • instytucji publicznych (uczelnie wyższe, ministerstwa, samorząd lokalny itd.) w domenach .edu czy .gov;

    • dużych i rozpoznawalnych marek (oraz takich, które są po prostu dobrze wypozycjonowane i wzbudzają zaufanie Google).

Jak sprawdzić jakość domeny?

Jeszcze kilka lat temu najpopularniejszym i zarazem najprostszym sposobem było sprawdzenie PageRank’u danej strony. Jest to algorytm Google, który określa jakość witryny. Był on widoczny dla każdego użytkownika, wystarczyło dodać do przeglądarki darmową wtyczkę. Jakiś czas temu firma zdecydowała jednak, że nie będzie podawać PageRank’u stron publicznie. Jak więc inaczej sprawdzaj jakość domen?

Wyszukiwarka Google

Robiąc rozeznanie na temat danej witryny, warto zacząć od Google. Wpisz w pasek wyszukiwarki: site, a następnie nazwę domeny. Przykładowo: site: microsoft.com. Otrzymamy liczbę zaindeksowanych w Google podstron.

Jeżeli strona jest tak bardzo rozbudowana, jak widzisz na przykładzie, możesz mieć pewność, że link z takiej domeny będzie bardzo wartościowy.

Jednak nie wszystko jest tak czarno-białe jak na przykładzie i czasem sprawdzając domenę, lepiej skorzystać z kilku profesjonalnych narzędzi, które pomogą Ci w zbadaniu jakości domeny. 

Majestic

Majestic to narzędzie, w którym znajdziesz dwa bardzo ciekawe raporty. Jeden z nich, o nazwie Citation Flow, pokazuje liczbę linków, które prowadzą do danej domeny. Drugi – Trust Flow – odpowiada za ich jakość. Oczywiście najbardziej pożądane z Twojego punktu widzenia są domeny, do których prowadzi duża liczba odnośników o wysokiej jakości. Wtedy zdobywając od niej link, wiesz, że będzie on również bardzo korzystny dla Twojego SEO.

Radzimy z kolei unikać pozyskiwania ruchu ze stron, do których prowadzi dużo łącz, ale wszystkie są złej jakości, bo to budzi podejrzenia. 

Senuto

Jeszcze jednym narzędziem, jakie chcielibyśmy pokazać, jest Senuto. Ma ono wiele zastosowań w branży SEO, choćby do analizy własnej strony internetowej oraz konkurencji. Dzięki niemu znajdziesz również  ciekawe informacje pod kątem pozyskiwania backlinków. 

Możesz sprawdzić np. liczbę fraz, na jakie dana domena jest w top3, top10 czy top50 wyników wyszukiwania. Jeżeli ta liczba jest wysoka, musi to świadczyć o tym, że Google uważa tę stronę za wiarygodną. 

Ponadto ciekawą możliwością jest sprawdzanie, jak wygląda wykres widoczności danej domeny w odstępach czasu.

Domena, z której warto pozyskać odnośnik, to taka, która ma najlepiej tendencję rosnącą (a przynajmniej jej widoczność nie spadła drastycznie w ostatnim czasie) oraz która od dawna jest wysoko w wynikach wyszukiwania. Wtedy masz gwarancję, że otrzymujesz link od zaufanej strony. 

Na koniec należy dodać, że jest bardzo wiele różnych narzędzi dostępnych na rynku, zarówno darmowych, jak i płatnych, dzięki którym możesz sprawdzać informacje o domenach. Warto je testować, by sprawdzić, które z nich najbardziej Ci odpowiadają i wdrożyć je do swoich działań link building.

Artykuł powstał przy współpracy z firmą AdEverest.pl

Komentarze