Mówi się, że ludzie dzielą się na tych, którzy robią kopie zapasowe i tych, którzy dopiero będą je robili. Żyjemy w świecie szybkiego postępu technologicznego. Urządzenia, z których korzystamy, są coraz mniej awaryjne, a “chmura” ma nas zabezpieczać przed utratą danych. Czy tematyka backupu powinna nas więc nadal interesować?

Pojęcie kopii zapasowej

W myśl ekologii, ale też wygody, odchodzimy od przechowywania danych i dokumentów w formie papierowej, coraz częściej je digitalizując. Dane osobowe, umowy, uzgodnienia, bieżąca komunikacja w firmie – prawie wszystko obecnie znajduje się w postaci zapisu cyfrowego.

Wiele osób i firm zetknęło się z problemem utraty cennych danych. Mogła być ona spowodowana awarią dysku w laptopie, uszkodzeniem lub zgubieniem pendrive’a z ważnym plikiem, omyłkowym nadpisaniem danych na serwerze, usunięciem skrzynki pocztowej – powodów może być bardzo wiele.

Odzyskiwanie lub odtworzenie utraconych danych może być bardzo czasochłonne, kosztowne, jak również w wielu przypadkach niemożliwe. Negatywne konsekwencje dla nas lub firmy – ogromne.

W dniu 31 marca obchodzimy Światowy Dzień Backupu. Jak co roku, jest to dobra okazja, żeby przypomnieć sobie, dlaczego prewencja jest ważna i co zrobić, aby nie musieć być mądrym po szkodzie, lecz w ogóle jej zapobiec.

Podstawowe reguły backupu

Możemy wymienić 10 żelaznych reguł backupu, które warto przestrzegać:

  1. Pamiętaj o regularnym tworzeniu kopii zapasowych.
  2. Przechowuj backup na innym urządzeniu.
  3. Stosuj zasadę 3-2-1 (wykonywanie 3 kopii, które będą zapisane na 2 różnych nośnikach, a 1 z nich będzie przechowywana w innej lokalizacji)
  4. Najlepiej, gdy backup jest tworzony automatycznie, a nie ręcznie.
  5. Pamiętaj o każdym typie danych (np. e-maile też są ważne).
  6. Sprawdzaj swój backup – czy się wykonuje regularnie i poprawnie?
  7. Przygotuj pełny plan przywrócenia danych w razie ich utraty.
  8. Aktualizuj oprogramowanie urządzeń, z których korzystasz.
  9. Korzystaj ze snapshotów (zrzut całego nośnika), jeśli masz taką możliwość.
  10. Pamiętaj o wszystkich urządzeniach – również smartfonach, tabletach czy konsolach.

Backup danych z nośników fizycznych

Przez nośnik fizyczny rozumiemy dysk lub wewnętrzną pamięć każdego urządzenia, z którego korzystamy. Będzie to komputer stacjonarny, laptop, ale również smartfon. W każdym z tych urządzeń przechowujemy ważne dokumenty, zdjęcia, filmy, dane dostępowe do usług on-line.

Każdy, komu przestał działać dysk w laptopie wie, ile problemów to sprawia. Musisz wtedy kupić szybko nowy dysk, chyba że byłeś zapobiegawczy i trzymasz nowy, zapasowy nośnik w szafie. Następnie musisz na nowo zainstalować system operacyjny, wszystkie aplikacje, z których korzystasz i skonfigurować usługi typu poczta e-mail. Potem, jeśli masz backup danych z dysku, kopiujesz je z innego nośnika. Często będzie to cały dzień pracy.

Co jednak, jeśli backupu nie masz, a nie możesz pogodzić się z utratą danych? Na przykład na dysku była jedyna kopia pracy dyplomowej, nad którą pracowałeś od kilku miesięcy. Albo historia księgowości firmy za ostatnie 5 lat.

Odzyskanie danych z fizycznego nośnika, który uległ uszkodzeniu, jest często możliwe, ale wiąże się z dużymi kosztami. Wyspecjalizowane w tym firmy odbiorą nośnik, zidentyfikują faktyczne uszkodzenie i podejmą próbę odzyskania przynajmniej części danych. Usługi tego typu kosztują jednak zazwyczaj kilka tysięcy złotych.

Backup w chmurze

Chmura to jedno z “najgorętszych” pojęć w branży IT od kilku lat. To nic innego jak ogromna przestrzeń serwerowa, którą możemy wykorzystać do naszych potrzeb szybko, łatwo i bez znajomości stojącej za nią architektury.

Backup w usługach chmurowych to najłatwiejszy sposób wykonywania kopii zapasowych danych. Jego największą zaletą jest to, że może wykonywać się automatycznie. Nie musisz pamiętać o tym, aby podłączyć dysk zewnętrzny raz w tygodniu, aby zgrać aktualne wersje naszych danych.

Usługi typu Dropbox, Google Drive czy OneDrive działają podobnie, jak dodatkowy dysk podłączony do komputera. Co więcej, możesz wybrać dane, które mają się kopiować i aktualizować w chmurze na bieżąco.

Hosting – co trzeba wiedzieć o backupie naszego serwera?

Na serwerze wirtualnym możesz przechowywać równie wiele cennych danych. Będzie to strona internetowa, wiadomości e-mail, czy też różne prywatne pliki. Z przestrzeni dyskowej na serwerze możesz też korzystać jak z przestrzeni dyskowej, przy użyciu usługi WebDisk.

Backup tworzony przez firmę hostingową

Każda dobra firma hostingowa wykonuje regularne kopie zapasowe kont na swoich serwerach. Polityka firm hostingowych różni się jednak w zakresie tego, jakie dane są objęte backupem, jak często jest on wykonywany oraz jak możesz uzyskać do nich dostęp. Poniżej przedstawiamy, jak wygląda to w MSERWIS.

Wszystkie nasze serwery objęte są następującą polityką wykonywania kopii zapasowej:

  • Codziennie, w godzinach nocnych, wykonywana jest automatycznie kopia zapasowa wszystkich plików znajdujących się na kontach naszych klientów. Dotyczy to zarówno stron WWW, baz danych, jak również poczty e-mail.
  • Jest to kopia zapasowa wykonywana metodą przyrostową. Oznacza to, że zapisujemy wyłącznie zmiany, które wystąpiły od momentu wykonania ostatniej kopii. Znacznie to skraca czas wykonania backupu, a jednocześnie zapewnia możliwość odzyskania kopii w całości.
  • Kopie zapasowe przechowujemy przez 14 dni. Możemy więc odzyskać wybraną zawartość konta z dowolnego okresu sprzed 1-14 dni.

Możesz zgłosić się do naszego biura obsługi klienta z prośbą o odzyskanie utraconych plików. Prosimy, abyś w miarę możliwości w prośbie zawrał następujące informacje:

  • co chcesz odzyskać: pliki, wiadomości e-mail czy bazę danych,
  • czy mamy nadpisać istniejące pliki, czy umieścić kopię w innym folderze.

Backupy są wykonywane na oddzielnym serwerze, na co zapewnia duże ich bezpieczeństwo. Cała infrastruktura jest regularnie monitorowana i serwisowana. Nasi administratorzy mają dzięki temu pewność, że kopie zapasowe regularnie się wykonują i są tworzone poprawnie.

Zdarzały się jednak w przeszłości wśród polskich firm hostingowych przypadki, kiedy z różnych powodów dochodziło do utraty zarówno danych podstawowych, jak i zapasowych. Warto więc robić też własne kopie kluczowych danych.

Samodzielny backup w cPanelu

Na naszych serwerach korzystamy z panelu kontrolnego cPanel. Jest to jedno z najpotężniejszych i najbardziej godnych zaufania narzędzi do zarządzania serwerem, zarówno dla usługodawcy, jak i klienta.

Po zalogowaniu się do panelu serwera możesz samodzielnie wykonać kopię zapasową całego konta, albo wybranych jego elementów.

Szczególnie polecamy wykonanie kopii zapasowej katalogu macierzystego konta oraz baz danych, gdyż te kopie zapasowe możesz odtworzyć w każdej chwili samodzielnie.

Szczegółowe informacje o tym jak przeprowadzić kopię zapasową w cPanelu znajdziesz w poradniku:

Jeśli korzystasz z oprogramowania WordPress, warto zainstalować jedną z wielu dostępnych wtyczek do tworzenia automatycznych kopii zapasowych. Stosując zasady dobrego backupu, możesz zdecydować o umieszczaniu wykonanej kopii w usłudze chmurowej typu Dropbox, OneDrive, czy Google Drive.

Bezpieczeństwo backupu

Na koniec warto wspomnieć o kwestiach bezpieczeństwa związanych z backupem. Pamiętaj, że zawiera on te same cenne dane co nośnik źródłowy. Backup musi więc chronić przed niepowołanym dostępem osób trzecich co najmniej tak samo dobrze, jak chronisz laptop czy dostęp do serwera.

Jeśli przechowujesz pliki na nośniku zewnętrznym, szczególnie w innej lokalizacji, musisz zadbać o bezpieczeństwo zarówno danych, jak i nośnika. Dane warto zaszyfrować i chronić silnym hasłem. Nośnik powinien się znajdować w pomieszczeniu, gdzie nie ma ryzyka jego zgubienia.

Z kolei backup on-line przechowuj na serwerze u usługodawcy, do którego masz zaufanie. Taki backup też powinieneś zaszyfrować, jeśli jest to możliwe.

A Ty, do której grupy osób, wspomnianej wyżej, należysz? Czy robisz już backupy? 🙂

Komentarze