Pytanie, które umieściłem w tytule, zadaje nam wielu klientów. O bardzo ważnym zagadnieniu – widoczności strony w wyszukiwarce Google, pisaliśmy już na naszym blogu.

Ze względu na duże znaczenie pozycjonowania (SEO Search Engine Optimization), czas na kontynuację tego tematu. Szczególnie w przypadku mniejszych firm, działania dotyczące SEO można (i warto) rozpocząć samodzielnie. Aby pomóc wejść w świat działań SEO naszym czytelnikom, zaprosiłem na rozmowę w ramach podcastu „Złapani w sieć” doświadczonego eksperta, współautora Biblii e-biznesu 3.0 Krzysztofa Marca. Krzysztof jest przedsiębiorcą (CEO w DevaGrup) i trenerem SEO, który prowadził szkolenia dla najlepszych agencji i domów mediowych. Całość rozmowy koniecznie musicie posłuchać na stronie:

Rozmawialiśmy o kluczowych aspektach realizacji działań SEO, dotyczących widoczności firmowego serwisu internetowego w wyszukiwarkach. Poruszyliśmy także temat narzędzi, które pomogą widoczność zwiększyć. Najważniejsze wnioski z tej rozmowy oraz przegląd narzędzi SEO, postanowiłem zebrać w tym artykule.

Słowa kluczowe

Algorytm Google nie zmienia się w sposób radykalny, ale jest cały czas ulepszany. Dostosowuje się też do potrzeb użytkowników. Oznacza to, że przy wpisaniu słowa kluczowego przez danego użytkownika, algorytm odpowiednio reaguje. 

Z punktu widzenia właściciela strony, należy dobrać optymalnie słowa kluczowe. Musimy testować i sprawdzać, co najlepiej wpływa na pozycję strony i jakie frazy wpisują w wyszukiwarkę nasi potencjalni klienci.

Odpowiednie słowa kluczowe powinny się znaleźć w tytule strony oraz w nagłówkach. H1, H2, H3 itd.

Równie ważna jest ilość treści na stronie i obecność w niej słów kluczowych. Nasycenie słowami kluczowymi zależy również od konkurencji i tego, ile włożyła pracy w tworzenie tekstów na swoich stronach. Ocenę tego, co się dzieje dookoła nas (w zakresie konkurowania treścią w Internecie), nazywamy data-driven SEO. Konkurencja może być mniej lub bardziej intensywna w zależności od branży. Do treści na stronach wrócę jeszcze w dalszej części artykułu.

Główne filary SEO

SEO opiera się o trzy główne filary, od których zależy widoczność strony w wynikach wyszukiwania:

  • popularność strony – linki odsyłające w sieci do danej strony oraz to z jakich źródeł pochodzą, również linki wewnętrzne (w ramach Twojej strony),
  • treści na stronie oraz ich nasycenie słowami kluczowymi – w zależności od ilości i jakości treści z jaką konkurujemy w sieci,
  • optymalizacja techniczna – jak jest zbudowany kod strony, jak szybko strona się ładuje itp.

W jaki sposób dobierać słowa kluczowe?

Jest sporo narzędzi, które pomagają w doborze słów kluczowych. Możesz sięgnąć po darmowy Planer Słów Kluczowych Google (Rysunek 1):

https://ads.google.com/intl/pl_pl/home/tools/keyword-planner/

Rysunek 1 Planer Słów Kluczowych Google
Rysunek 1 Planer Słów Kluczowych Google

Narzędzie jest dostępne z poziomu konta reklamowego Google Ads, które założysz na stronie: https://ads.google.com/intl/pl_pl/getstarted/

Aby planer działał optymalnie, dobrze jest zaplanować przynajmniej jedną testową kampanię Google Ads. Możesz to zrobić przy użyciu minimalnego budżetu (np. kilkanaście zł).

Szukaj również dodatkowych słów kluczowych, które opisują Twój biznes. Na podstawie tego co użytkownicy szukają w sieci, oceń jak możesz jeszcze lepiej sprzedawać swoją ofertę, produkty czy usługi. Pomocne w tym zadaniu może być narzędzie:

AnswerThePublic https://answerthepublic.com/ (Rysunek2)

Rysunek 2 Ekran główny narzędzia AnswerThePublic
Rysunek 2 Ekran główny narzędzia AnswerThePublic

Wybierz kraj i język polski, a następnie frazę, która się kojarzy z Twoją ofertą. Kliknij “Search”, a program wyświetli informacje, w jaki sposób są formułowane są zapytania w sieci, które dotyczą wpisanego tekstu.

Powinieneś ocenić również, na jakie słowa kluczowe pozycjonują się konkurencyjne marki. W wielu przypadkach trzeba znaleźć niszę, czyli taki zestaw słów kluczowych, gdzie jest mniejsza konkurencja przy ich wyszukiwaniu.

Efektywną analizę konkurencji możesz przeprowadzić przy pomocy narzędzi wspomagających SEO. Wybrane z nich możesz uruchomić bezpłatnie na okres testowy. Poniżej przykłady takich narzędzi wspomagających SEO:

Co to jest długi ogon (long tail)?

W wielu sytuacjach powinieneś pomyśleć o tzw. długim ogonie (long tail). Zastanów się nad tym, jakie słowa kluczowe (również dłuższe frazy) są mniej popularne w Twojej branży a będą przynosiły ruch na stronę.

Cennym źródłem słów kluczowych może być rozmowa z osobą, która bezpośrednio kontaktuje się z klientem (sprzedawca, pracownik biura obsługi klienta). Takie osoby wiedzą czego szukają klienci oraz jak nazywają produkty, usługi czy też swoje potrzeby, o co pytają w rozmowach sprzedażowych. 

Wejdź również na stronę Google Trends i dowiedz się, czego szukali internauci z całego świata. Możesz to zrobić na wiele lat wstecz (od 2004 roku) i zaobserwować jak zmieniały się trendy w Polsce i innych krajach (Rysunek 3): https://trends.google.pl/trends/?geo=PL

Rysunek 3 Google Trends
Rysunek 3 Google Trends

Mikromomenty i zerowy moment prawdy

Przyda się również wiedza, w jaki sposób w twojej branży klient podejmuje decyzje o zakupie. Jak wygląda tzw. podróż klienta (Customer Journey)? Jakie elementy jej poszczególnych etapów są ważne (rozpoznanie problemu, poszukiwanie informacji, ocena wariantów, decyzja o zakupie, zachowanie po zakupie)? Czy znaczenie przy decyzji zakupowej mają tzw. mikromomenty? Klient często poszukuje czegoś z jasną intencją, z potrzeby chwili, chce natychmiastowych i czytelnych wyników. To właśnie jest mikromoment.

W jaki sposób klient wyszukuje produkty z Twojej branży? Jak dokonuje weryfikacji oferty? Jakie znaczenie na Zerowy Moment Prawdy? Na te pytania powinieneś znać odpowiedź.

Zerowy Moment Prawdy (ZMOT) następuje wtedy, gdy pod wpływem bodźca, zainteresowania produktem, potencjalny klient zaczyna weryfikację dostępnych możliwości zaspokojenia swojej potrzeby. Sprawdza, czy to, co zobaczył w reklamie jest prawdą, czy też nie. Szuka odpowiedzi na pytanie: w jakim stopniu produkt rozwiązuje jego problemy? Zanim dojdzie do pierwszego, bezpośredniego kontaktu z danym produktem i decyzji o zakupie, klient wyszukuje informacje, które następnie mogą go doprowadzić do podjęcia decyzji o konkretnej marce, modelu czy rodzaju usługi i jej zakupu.

Mikromomenty i zerowy moment prawdy uwzględnij przy doborze słów kluczowych i strategii tworzenia treści na bloga.

Najważniejsze aspekty techniczne SEO strony www

Szybkość ładowania strony

O optymalizację techniczną strony najlepiej zadbać już przy wyborze technologii i konkretnych narzędzi potrzebnych do uruchomienia strony www.

Przy wyborze gotowego silnika i szablonu strony np. w WordPress, sprawdź szybkość ładowania strony zanim zdecydujesz się na dane rozwiązanie. Pamiętaj również o optymalizacji (odpowiednim rozmiarze) grafiki i zdjęć. Zbyt duży rozmiar zdjęć negatywnie wpływa na wydajność strony. Parametry ładowania strony sprawdzisz przy pomocy Google PageSpeed Insights (Rysunek4): https://developers.google.com/speed/docs/insights/v5/about

Rysunek 4 Testowanie serwisu przy pomocy Google PageSpeed Insights
Rysunek 4 Testowanie serwisu przy pomocy Google PageSpeed Insights

O przyspieszeniu strony na WordPress pisaliśmy na blogu MSERWIS:

Certyfikat SSL i protokół https

Każda strona musi mieć certyfikat SSL i co za tym idzie, szyfrowaną komunikację pomiędzy przeglądarką klienta, a serwerem, na którym jest nasza firmowa strona. W pakietach hostingowych MSERWIS możesz otrzymać certyfikat SSL gratis w ramach usługi AutoSSL. Sprawdź również konfigurację adresu domeny z wersji z www przed nazwą domeny i bez www. Algorytm Google wyżej pozycjonuje strony z szyfrowaną komunikacją. 

Struktura strony

Kolejnym krokiem, który powinieneś wykonać, jest sprawdzanie kodu strony: nagłówków, opisów, danych uporządkowanych Google itd.

Przydatne będą narzędzia, które symulują działanie robotów internetowych Google, tzw. crawlery. Przykładem takiej aplikacji jest ScreamingFrog SEO Spider (Rysunek 5). Jest to program, który musisz zainstalować na swoim komputerze. Wersję instalacyjną znajdziesz na stronie: https://www.screamingfrog.co.uk/seo-spider/

Rysunek 5 Symulacja działania robotów Google - ScreamingFrog SEO Spider
Rysunek 5 Symulacja działania robotów Google – ScreamingFrog SEO Spider

Warto zapoznać się również z opisami tzw. danych uporządkowanych Google, które wskazują robotom Google ważne elementy strony i opisują je. Informacje o nich znajdziemy na stronach: Jak działają uporządkowane dane? oraz Schema.org.

Jeśli Twoja strona zbudowana jest w WordPress, we wdrożeniu danych uporządkowanych Google może pomóc wtyczka Schema https://pl.wordpress.org/plugins/schema/. Część danych uporządkowanych jest wdrażana automatycznie, a najważniejsze elementy uzupełnisz przy pomocy kreatora. 

Optymalizacja treści pod SEO za pomocą analityki wyszukiwania

Jeżeli chcesz zwiększyć efektywność działań SEO, obowiązkowo musisz zarejestrować swoją stronę w Google Search Console (Rysunek 6). Aby korzystać z narzędzia musisz przejść proces weryfikacji (dodanie do DNS Twojej domeny, wygenerowanego ciągu znaków, jako rekordu tekstowego TXT). W ten sposób Google sprawdza czy serwis internetowy należy do Ciebie.: https://search.google.com/search-console/

Rysunek 6 Google Search Console
Rysunek 6 Google Search Console

Najważniejsze, aby narzędzie nie wskazywało błędów na Twojej stronie. Należy wziąć pod uwagę również wszystkie wskazówki, które zostaną wyświetlone przy pomocy Google Search Console (GCS).

GSC udostępnia mam dane dotyczące indeksowania, dzięki czemu wiemy o każdej prawidłowo lub nieprawidłowo zaindeksowanej przez roboty Google podstronie.

Dzięki GSC możesz również wyświetlić raport skuteczności, dzięki któremu dowiesz się, na ile Twoje działania SEO przynoszą oczekiwane efekty, z jakich fraz kluczowych pochodzi pozyskiwany ruch i co najcenniejsze, które frazy realizują cele sprzedażowe.

Optymalizacja treści wpisów blogowych pod SEO

Blog opublikuj jako jedną z podstron na twojej stronie: domena/blog. Blog jako podstrona głównego serwisu najlepiej sprawdza się pod kątem skutecznego pozycjonowania strony WordPress SEO. W przypadku 

Treści tworzysz po to, aby sprzedawały, edukowały potencjalnego klienta i budowały świadomość marki. Ważnym elementem jest to, że treści blogowe mają podpowiadać klientowi kolejny krok w kierunku realizacji jego potrzeb, nawiązywać do problemów które może mieć i sugerować rozwiązania – również w postaci Twojej oferty.

Treści powinny zawierać wezwanie do działania CTA (ang. call to action), np. „zapytaj nas o produkt, konsultacje”, „zobacz naszą ofertę”.

O dylematach związanych z doborem treści blogowych, pisała Joanna Ambrożewiecz na naszym blogu:

Atrakcyjne treści dla potencjalnych klientów, to pierwsza bardzo ważna cecha tekstów blogowych. Równie ważna jest wspomniana wcześniej optymalizacja treści pod kątem nasycenia słowami kluczowymi. Dopiero zadbanie o te dwie strony treści blogowych gwarantuje, że treści będą wyszukiwane i czytane. W swoich działaniach musisz uwzględnić działania konkurencji. Im większa jest konkurencja treści w danej branży, tym większe znaczenie ma optymalizacja treści pod kątem wyszukiwania. Narzędzia SEO o których pisałem już w tym artykule, wspomagają skuteczne tworzenie treści pod kątem skuteczności ich wyszukiwania. Przykłady takich programów, które możesz testować za darmo, a następnie wybrać najskuteczniejsze dla realizacji Twoich celów w zakresie marketingu treści to:

Google Analytics

Twój serwis internetowy musi mieć wdrożoną analitykę Google (https://analytics.google.com/), aby precyzyjnie mierzyć rezultaty działań w sieci. Kampanie i miejsca w sieci z których kierujesz ruch na swój firmowy serwis, powinny być odpowiednio oznaczone. Pomocnym narzędziem będzie od Google jest Campaign URL Builder:

https://ga-dev-tools.web.app/campaign-url-builder/

Od 1 lipca 2023 przestaje działać starsza wersja Google Analytics (GA). Czas więc wdrażać GA4. Pomoc w konfiguracji GA4 znajdziesz w darmowym kursie Przemka Modrzewskiego, jednego z pierwszych oficjalnych szkoleniowców Google Analytics i Google Ads w Polsce, który od 9 lat pracuje jako analityk w Google (Rysunek 7) https://modrzewski.com/ga4/

Rysunek 7 Strona darmowego kursu Google Analytics GA4
Rysunek 7 Strona darmowego kursu Google Analytics GA4

Podsumowanie

Na zakończenie zachęcam jeszcze raz do wysłuchania rozmowy o kluczowych zagadnieniach SEO, których nie możesz zlekceważyć, na stronie https://zlapaniwsiec.pl/58.

Najważniejsze narzędzia i rady zebrałem w tym artykule, tak aby krok po kroku można było je wdrożyć w serwisie utrzymywanym na hostingu MSERWIS.pl i nie tylko. Pamiętaj, że nasz hosting testujesz 14 dni za darmo, a później przez rok płacisz tylko 50% ceny. 

Zapisz się na powiadomienia o nowych artykułach

i odbierz link do unikatowej oferty


* Wypełniając formularz wyrażam zgodę na przesłanie na mój adres e-mail powiadomień ze strony „www.mserwis.pl/blog”. Szczegóły związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych znajdziesz w naszej polityce prywatności: https://www.domeny.tv/polityka-prywatnosci

Polub nas na Facebooku

Facebook Pagelike Widget

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *