Google Ads to płatny serwis reklamowy, dzięki któremu Twoja firma, produkt lub usługa może w natychmiastowy sposób pojawić się w czołówce wyszukiwań Google lub na stronach partnerów Google. Narzędzie może dać ci ogromną przewagę nad konkurencją, skutecznie wypromować Twoją ofertę i finalnie – zwiększyć sprzedaż.

O zaletach jakie płyną z korzystania z tego narzędzia oraz o ogólnej zasadzie działania Google Ads pisaliśmy na naszym blogu:

Bez głębszej analizy stworzenie pierwszej reklamy Google Ads, może wydawać się stosunkowo skomplikowanym i czasochłonnym zajęciem, zwłaszcza dla osoby początkującej. Na szczęście Google Ads posiada bardzo intuicyjny system. Wierzymy, że z naszymi podpowiedziami każdy będzie w stanie stworzyć swoją własną reklamę, która będzie widoczna na pierwszej stronie wyników w Google. 

Kampania Google Ads – krok po kroku

W celu stworzenia pierwszej reklamy musisz przejść na stronę Google Ads i zalogować się do swojego konta. Reklamę możesz stworzyć na dwa sposoby: 

  • Pierwszy (inteligentny) – to intuicyjny i zautomatyzowany tryb dodawania reklam. Kampanie produktowe obejmują zarówno reklamy produktowe, jak i displayowe (reklamy graficzne, widoczne na stronach internetowych). W tym trybie stawki określane są automatycznie, nie skierujesz kampani pod określoną grupę osób, a reklamy są automatycznie generowane z gotowych elementów, które dodajesz, jak nagłówki, teksty reklam, logo i obrazy. 
  •  Drugi (tryb eksperta) – dostępny jest na dole strony. To rozwiązanie zapewniające szerszy wachlarz opcji. Dedykowane jest dla osób, które poszukują ustawień, których nie ma w domyślnych etapach konfiguracji, np. do promowania aplikacji.

W tym artykule będziemy posługiwać się trybem eksperckim.

Wybieranie celu i typu kampanii w Google Ads

Pierwszą rzeczą, którą musisz ustalić, jest cel kampanii. W każdej z nich możesz ustawić tylko jeden cel – gdy go wybierzesz, wyświetlą się sugerowane ustawienia. Przykładowymi celami mogą być: zwiększenie sprzedaży, ilości zamówień czy ilości odwiedzin witryny. Aby mieć dostęp do wszystkich typów kampanii i samodzielnie zdefiniować cel, należy wybrać ostatni wariant “bez korzystania z podpowiedzi dotyczących celu”.

Określanie zasięgu reklamy i grupy docelowej w Google Ads

W kolejnym etapie będziesz musiał nazwać swoją kampanię i wybrać sieć, która cię interesuje. Do wyboru masz sieć wyszukiwania oraz sieć reklamową. Ta pierwsza sprawi, że oferta będzie widoczna w wynikach wyszukiwania Google. Natomiast dzięki sieci reklamowej pojawi się ona na stronach partnerów Google.

Możesz zaznaczyć obydwa warianty, ale takie połączenie ograniczy możliwość skutecznej analizy i optymalizacji.

Poniżej znajdziesz ustawienia lokalizacji, języka i odbiorców. 

W ustawieniach lokalizacji możesz na przykład wybrać lub wykluczyć określone województwo, miasto, a nawet konkretną dzielnicę miasta. 

Podczas wyboru języka warto zostawić domyślnie wpisany język angielski, ponieważ jest on ustawiany przez wiele polskojęzycznych osób w opcjach przeglądarki. Jego pominięcie może skutkować ograniczeniem zasięgu reklamy. 

W ustawieniach odbiorców możesz ograniczyć zasięg reklamy, określając do których osób ma ona trafiać. OPominięcie tych ustawień, spowoduje że dotrzesz do wszystkich osób, które wpisały Twoje słowo kluczowe, ale nie otrzymasz informacji, do jakich grup one należą.

Ile kosztują Google Ads? – Ustawianie budżetu 

W Google Ads sam ustalasz i decydujesz o budżecie. Na wstępie narzędzie może wydawać się drogim rozwiązaniem, zwłaszcza dla początkujących osób, które prowadzą biznes w bardzo konkurencyjnej branży. Dlatego do prawidłowego oszacowania budżetu niezbędne jest wcześniejsze sprecyzowanie celu, jaki chcesz osiągnąć. Różnie szacować się będzie budżet dla kampanii, która chce zwiększyć ilość odwiedzin na stronie, a inaczej dla takiej, która chce wypromować całkowicie nowy produkt. W zależności od jej celu dostępne będą różne narzędzia do pozyskiwania klientów. Każde z nich będzie się wyróżniać inną ceną.

Bazowym ustawieniem w Google Ads jest budżet dzienny. Już na wstępie określisz, jaka kwota zostanie przeznaczona na wybraną kampanię. Możesz go zmieniać w zależności od tego, jakie wyniki osiągnie Twoja kampania. 

W Google Ads dostępna jest opcja ulepszonego CPC (eCPC). Opcja zakłada przekroczenie ustalonego dziennego limitu, jeżeli system reklamowy uzna, że przyczyni się to do zwiększenia sprzedaży lub konwersji. Taka sama zasada tyczy się zmniejszania budżetu, jeśli prawdopodobieństwo konwersji jest mniejsze. Finalnie, w ogólnym rozrachunku miesięcznym, budżet będzie odpowiadał początkowemu założeniu.

Jedyną kampanią, w której możesz ustawić budżet całkowity, jest kampania wideo. Taki budżet nie może zostać zmieniony, a pełna kwota pobierana jest przy uruchomieniu kampanii.

Modele rozliczeń za reklamy

W zależności od prowadzonej kampanii i jej celu dostępne są różne modele rozliczeń. Najpowszechniejszym sposobem jest CPC (cost per click), czyli opłata za kliknięcie reklamy. Do innych modeli rozliczeń, które możesz znaleźć w systemie reklamowym Google, należą:

  • CPA (cost per action) – płatność za wykonaną kompletną akcję, np. zapisanie się do newslettera, rejestrację, uzupełnienie ankiety.
  • CPM (cost per mille) – płacenie za wyświetlenie danej reklamy przez 1000 użytkowników.
  • CPV (cost per view) – koszt pełnego obejrzenia wyświetlanego video.
  • CPL (cost per lead) – opcja podobna do CPA, opłata naliczana jest w momencie, gdy użytkownik zostawi swoje dane osobowe.
  • CPS (cost per sale) – wariant rozpowszechniony w e-commerce. Opłata pobierana jest, gdy użytkownik zakupi wybrany produkt lub usługę.

Dobór słów kluczowych w Google Ads

Jeżeli chcesz, żeby kampania przyniosła pożądany rezultat nie “przepalając” przy tym całego budżetu, to uważnie dobierz słowa kluczowe. Są to wyrażenia charakterystyczne dla danego tekstu. Po ich wpisaniu w wyszukiwarkę dobierane są strony, których treści najbardziej odpowiadają szukanym frazom.

W drugim etapie tworzenia nowej kampanii Google Ads będziesz musiał określić grupy tematyczne słów kluczowych dla danej reklamy. Dzięki odpowiedniemu podziałowi słów kluczowych na grupy będziesz mógł skutecznie dopasować przekaz reklamowy do potencjalnych klientów.

Dobór słów kluczowych powinien być poprzedzony dokładną analizą, która zidentyfikuje odpowiednie frazy. Właściwie dobrane powinny przyciągnąć użytkowników dokonujących konwersji. Poszukując słów kluczowych możesz posłużyć się propozycjami od Google Ads lub samodzielnie je dobrać pod własną branżę.

Jeżeli zdecydujesz się na własne słowa, mogą one zostać dobrane na podstawie: 

  • informacji o prowadzonym biznesie,
  • grupy odbiorców i ich potrzeb,
  • działań konkurencji,
  • lokalizacji,
  • liczby zapytań na daną frazę,
  • budżetu kampanii,
  • konkurencyjności słów kluczowych.

Ponadto, dobrane słowa możesz odpowiednio ze sobą łączyć, tworząc przy tym frazy z długim ogonem. Fraza z długim ogonem to rodzaj zawężonego zapytania do wyszukiwarki, które posiada przeważnie co najmniej trzy słowa w wyrażeniu.

Dopasowania słów kluczowych

Dodając słowa kluczowe, możesz sprecyzować ich zasięg i dokładność. Do wyboru masz cztery różne typy dopasowania:

  1. Przybliżone – reklamy mogą pojawiać się na podobne wyszukiwania, synonimy słów. Słowa kluczowe zapisywane są bez znaku poprzedzającego. np. hosting zarządzany. Przybliżone słowa można odpowiednio modyfikować, dodając przed nimi znak plusa, np. +hosting +zarządzany. Taki wariant wyświetli reklamy tylko w wynikach wyszukiwania haseł ze znakiem „+” lub ich zbliżonych odmian.
  2. Ścisłe – reklamy odpowiadają dokładnie dopasowanym hasłom i ich zbliżonym odmianom. Słowa zapisywane są w kwadratowym nawiasie, np. [hosting zarządzany].
  3. Dopasowane do wyrażenia – reklamy odpowiadają dopasowanym hasłom i ich zbliżonym odmianom wraz z dodatkowymi słowami przed nimi lub po nich. Słowa zapisywane są w cudzysłowie, np. “hosting zarządzany”.
  4. Wykluczające słowo kluczowe – słowa poprzedzone znakiem minusa nie pojawią się w wynikach wyszukiwania, np. -hosting współdzielony.

Utwórz reklamy – Tworzenie reklamy tekstowej

Po prawidłowym skonfigurowaniu grupy reklam zostaniesz przekierowany do trzeciego etapu – do tworzenia reklamy tekstowej w wyszukiwarce. W tym miejscu stworzysz reklamę elastyczną, czyli taką, w której stworzone nagłówki i opisy wyświetlane są w dowolnej konfiguracji. Konfiguracje są odpowiednio dopasowywane do wyszukiwanych haseł wprowadzanych przez potencjalnych klientów. Na tym etapie kłopotliwe może się okazać stworzenie takich tekstów, które będą ze sobą współgrały i pasowały do siebie bez względu na kolejność w której się wyświetlą. 

Przy tworzeniu reklamy musisz pamiętać, żeby treść oferty była dostosowana do frazy wyszukiwanej przez internautów. Dokładne dopasowanie reklamy może obniżyć koszty. Dzieje się tak, ponieważ wzrasta quality score – wynik jakości. Zgodnie z informacją na stronie, “dla każdej grupy najlepiej utworzyć co najmniej trzy reklamy ściśle powiązane z tematyką słów kluczowych.”

Znaczenie pól reklamy tekstowej

Przy tworzeniu reklamy tekstowej, będziesz musiał uzupełnić kilka pól, takich jak:

  • Końcowy URL, czyli zaznaczony na zielono adres Twojej witryny. To informacja dla użytkowników, na jaką stronę trafią. 
  • Nagłówek – zazwyczaj pierwsza rzecz, na którą zwracają uwagę użytkownicy. Nagłówki określają słowa wpisywane w wyszukiwarkę przez potencjalnych klientów. Każdy z nich może posiadać maksymalnie 30 znaków. 
  • Tekst reklamy – pojawia się poniżej wyświetlanego adresu URL. Określa szczegóły oferowanych produktów i usług. W tym miejscu warto zwięźle opisać korzyści, jakie może dać Twoja oferta potencjalnemu klientowi. Możesz także umieścić wezwanie do działania – “call to action” np. Sprawdź ofertę. Tekst reklamy może mieć maksymalnie 90 znaków. 

Konfiguracja płatności

W ostatnim etapie zostaniesz przeniesiony do okna płatności. Będziesz musiał tutaj uzupełnić profil płatności. Zacznij od upewnienia się, że kraj rozliczenia oraz strefa czasowa są prawidłowe. Następnie uzupełnij dane o kliencie, klikając w ikonę ołówka. Ważne, żebyś podał prawdziwe dane “głównej osoby kontaktowej”, ponieważ na te dane będą wysyłane wszystkie wiadomości mailowe dotyczące płatności, a w razie jakichkolwiek problemów Google będzie kontaktować się właśnie z tą osobą. Po wpisaniu wszystkich potrzebnych danych będziesz musiał podać numer swojej karty płatniczej wraz z pozostałymi wymaganymi informacjami. Ostatnia czynność do wykonania to akceptacja warunków korzystania z usługi Google Ads i wysłanie wniosku.

Podsumowanie

Przejście na tryb eksperta daje dostęp do wszystkich ustawień i narzędzi kampanii. Ważne, żebyś pamiętał o dzieleniu kampanii na grupy reklam. Dzięki temu zwiększysz szansę na dopasowanie przekazu na temat danego produktu lub usługi do wyszukiwań użytkownika. Finalnie przy prawidłowo utworzonej kampanii obydwoje otrzymacie wzajemną korzyść. Twój odbiorca dostanie to czego szukał, a Ty spełnisz swój wyznaczony cel kampanii.

Przedstawione kroki tworzenia kampanii, opisują niektóre z możliwości Google Ads. Sam system reklamowy jest bardzo rozbudowanym narzędziem, w którym drzemie ogromny potencjał. 

Opanowanie Google Ads na poziomie eksperckim może zająć dużo czasu i pochłonąć sporo środków pieniężnych. Dlatego zachęcamy do skorzystania z naszej usługi w prowadzeniu kampanii Google Ads, która zagwarantuje Ci maksymalne wykorzystanie możliwości tego narzędzia.

close

Zyskaj bezpłatnie w e-biznesie, dzięki wartościowej wiedzy.

Zostaw e-mail, a dostaniesz informację o nowych artykułach.

* Wypełniając formularz wyrażam zgodę na przesłanie na mój adres e-mail powiadomień ze strony „Blog.mserwis.pl”. Szczegóły związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych znajdziesz w naszej polityce prywatności: https://www.domeny.tv/polityka-prywatnosci

Komentarze