Wiele lat temu zakupy internetowe nie były tak popularne jak teraz. Konsumenci nie mieli zbyt dużego wyboru i byli zależni od tego, co znajdą na półkach sklepowych. Oznaczało to, że przedsiębiorstwa znajdowały się w bardzo komfortowym położeniu i mogły dyktować własne warunki potencjalnym klientom.

Teraz, w 2019 roku, sytuacja prezentuje się zupełnie inaczej. Prawie każda firma ma swoją stronę internetową i sprzedaje własne usługi/produkty przez Internet. Klientowi jest dziś dużo łatwiej niż kiedyś podzielić się swoją pozytywną lub negatywną opinią na licznych forach w Internecie czy profilach w social media. Taka sytuacja wymusiła na przedsiębiorstwach przygotowywanie coraz bardziej konkurencyjnych ofert i dostosowywanie ich do oczekiwań konsumentów. Teraz, jak nigdy dotąd, to klient jest stroną, która rozdaje karty.

Wyobraź sobie, że jesteś właścicielem firmy, która sprzedaje meble i masz swoją standardową ofertę. Jednak wiele Twoich produktów może nie odpowiadać prawdziwym potrzebom Twoich klientów. Na przykład, chcieliby kupić Twój model biurka, ale w innym kolorze, rozmiarze lub kształcie – bo niebieski nie pasuje im do mebli albo akurat potrzebują 5 cm węższego, żeby zmieściło się we wnękę. Co jeśli… dasz im możliwość zaprojektować biurko marzeń, dokładnie dopasowane do ich oczekiwań?

Ale jak? Czy jest to w ogóle możliwe? Tak. Świetnym rozwiązaniem, które pomoże odróżnić się Twojemu produktowi od innych i sprawi, że Twoja oferta będzie dużo bardziej konkurencyjna na rynku jest konfigurator produktu na  stronie internetowej! Jest to perfekcyjne rozwiązanie, które nie tylko zachwyci Twoich klientów, ale również usprawni wiele różnych procesów w Twoim przedsiębiorstwie.

Konfigurator produktu w sklepie internetowym

Zacznijmy od podstaw. Czym jest konfigurator produktu? Jest to aplikacja, która umożliwia projektowanie produktów na stronie, tak aby zostały idealnie dopasowane do potrzeb klienta. Pozwala konsumentowi dodać lub zmienić istniejące funkcjonalności produktu lub stworzyć zupełnie nowy produkt.

Dzięki konfiguratorowi produktu potencjalni klienci mogą nie tylko skomponować produkt, o jakim marzą, ale także od razu obejrzeć jego wizualizację w widoku 360 stopni z podglądem na żywo w 2D lub 3D. Oznacza to, że kupujący może obejrzeć produkt ze wszystkich stron, tak jakby trzymał go w dłoni. Pomyśl tylko o tym, jak taka funkcja może wpłynąć na decyzje zakupowe użytkownika i zwiększyć Twoją sprzedaż! 

Dlaczego warto stworzyć konfigurator produktu na stronie?

Dobrze wiesz o tym, jak ciężko jest przykuć uwagę klienta, zwłaszcza w branży e-commerce. Ludzie są coraz to odporniejsi na wszelkiego rodzaju reklamy. Coraz ciężej jest ich zachęcić do tego, żeby zechcieli spędzić więcej czasu na Twojej witrynie.

A przecież same odwiedziny strony nie są Twoim głównym celem biznesowym. Jest nim przede wszystkim zwiększenie konwersji, czyli procentu użytkowników Twojej witryny, którzy zrealizują pożądany przez Ciebie cel, np. kupią Twój produkt lub zapiszą się na newsletter.

Dzięki konfiguratorowi produktu zaczniesz szybciej sprzedawać swoje produkty. Bardzo możliwe, że Twoja konkurencja jeszcze nie wdrożyła takiej funkcji w swoim sklepie. A to znaczy, że będziesz o krok dalej przed swoimi rywalami. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że ludzie wybiorą Twój produkt, ponieważ jako jedyny dasz im szansę maksymalnie go spersonalizować. Konfigurator produktu daje potencjalnym klientom swobodę w dostosowywaniu produktów do ich potrzeb i konkretnej specyfikacji.

Personalizacja produktu to trend, który bardzo nabrał na znaczeniu w ostatnich latach. Wspominaliśmy już o tym w artykule o trendach w e-commerce na 2018 rok. Według badań Invesp research:


„45% kupujących w Internecie chętniej robi zakupy na stronie, która oferuje personalizację produktu”, a „53% kupujących online uważa, że sprzedawcy, którzy personalizują swoje produkty, oferują bardzo cenne usługi”

Jeśli umożliwisz klientom budowanie produktów marzeń, nie tylko zaangażujesz ich bardziej w cały proces zakupu, ale także możesz liczyć na to, że Twoja marka zostanie przez nich lepiej zapamiętana. Może to również prowadzić do większej lojalności wobec Twojej marki. Potencjalny klient zapamięta to wyjątkowe i ekscytujące doświadczenie, którego mu dostarczyłeś. I pewnie wróci po więcej, ponieważ najzwyczajniej w świecie uczyniłeś go szczęśliwym.

Kolejną zaletą tworzenia konfiguratora produktu jest możliwość odciążenia obsługi klienta z  części obowiązków. Procesy logistyczne, produkcyjne i księgowe zostaną  zautomatyzowane. Wyobraź sobie, że dział obsługi klienta musi przetwarzać każde pojedyncze, spersonalizowane zamówienie…

W przeszłości osoby, które chciały personalizować produkt, musiały specjalnie dzwonić lub pisać do obsługi sklepu i nieraz długo czekać na odpowiedź. Teraz klient może sam stworzyć produkt, którego potrzebuje, w ciągu kilku minut. Zobaczy jego błyskawiczną wizualizację w 2D lub nawet 3D razem z wyceną. Dzięki wdrożeniu konfiguratora produktu zaoszczędzisz czas swój i klienta… 🙂

Co więcej, właściciel sklepu nie musi wyceniać wszystkich dostępnych produktów na stronie. Wystarczy, że wyceni podstawowe części produktu, a konfigurator automatycznie policzy całość. Poza tym, czy nie chciałbyś mieć pewności, że dosłownie każdy wyprodukowany przez Ciebie towar zostanie sprzedany? Konfigurator produktu zmniejszy koszt wytwarzania i magazynowania produktów, które ostatecznie i tak nie znalazłyby nabywcy i nigdy się nie sprzedały.

Nie zapomnij o tym, żeby dostosować wygląd konfiguratora produktu do różnych widoków na urządzeniach mobilnych. To bardzo ważne, ponieważ wielu klientów może przeglądać Twoją witrynę na telefonach komórkowych lub tabletach, a jej nieodpowiedni wygląd może zniechęcić potencjalnych klientów do odkrywania różnych funkcjonalności konfiguratora produktów.

Przykłady konfiguratorów produktu

W niektórych branżach tworzenie konfiguratorów produktów jest dużo bardziej powszechne, niż w innych, np. w motoryzacji lub odzieży sportowej. Zobaczmy, jak w praktyce działają konfiguratory na przykładzie tej drugiej kategorii.

NIKEiD

Nike była jedną z pierwszych marek, która zaoferowała konfigurator produktu na swojej stronie, a dokładniej narzędzie do personalizacji obuwia. Projekt nosi nazwę NIKEiD.

Nike daje swoim klientom możliwość zostania projektantami swoich butów i stworzenia w pełni spersonalizowanego zakupu. Ich klienci mogą dostosować do swojego gustu niemal każdą część adidasów – zmienić kolory i materiał podeszwy, podszewki, sznurowadeł i właściwie każdą inną część buta. Mogą dostosować też tekst i logo Nike do swoich preferencji. Firma zapewnia na stronie 360-stopniowy widok obuwia w czasie rzeczywistym.

Jest to również doskonały przykład zastosowania podejścia wielokanałowego, którego celem jest zamazanie linii pomiędzy doświadczeniami online i offline. Dlaczego? Ponieważ klienci firmy Nike mogą stworzyć swoje idealne buty nie tylko w trybie online, ale również “offline”, w określonych sklepach, zwanych pracowniami NIKEiD. Znajdują się one w różnych krajach na całym świecie, między innymi: Chinach, USA, Niemczech, Australii, Kanadzie, Hiszpanii, Włoszech, Francji i Wielkiej Brytanii.

W pracowniach NikeID klienci projektują buty swoich marzeń przy wykorzystaniu ekranów dotykowych. Mogą też liczyć na pomoc od konsultantów w projektowaniu lub umówić się z nimi na spotkanie przed przybyciem.

Warto brać przykład z Nike, ponieważ firma ta dostarcza najwyższej jakości doświadczeń związanych z marką we wszystkich możliwych kanałach sprzedaży.

PlasticExpress – nasz przykład

Mieliśmy kilka okazji do zbudowania niesamowitych konfiguratorów produktów dla naszych klientów. Jeden z naszych ostatnich projektów został wykonany dla firmy Contra – firmy specjalizującej się w produkcji artykułów reklamowych z tworzyw sztucznych, zwłaszcza wyrobów typu PoS i Display oraz obróbce plexi. Stworzyliśmy pierwszy sklep internetowy w Polsce, który dzięki konfiguratorowi produktu pozwala użytkownikom tworzyć w pełni spersonalizowane produkty z tworzyw sztucznych.

Dzięki wdrożonym rozwiązaniom, naszemu klientowi udało się dotrzeć do nowych segmentów na rynku. Co więcej, jego sprzedaż znacząco wzrosła, a baza nowych klientów  mocno się poszerzyła.

Podsumowanie

Jeśli prowadzisz działalność w bardzo konkurencyjnej branży, w której klienci wymagają indywidualnego podejścia, bardzo korzystne może okazać się dla Ciebie zbudowanie konfiguratora produktu na stronie internetowej. Dzięki niemu zoptymalizujesz i zautomatyzujesz procesy sprzedaży w swojej firmie. Zwiększysz też zaangażowanie swoich klientów, uwolnisz obsługę klienta od żmudnych procesów realizacji zamówień i sprawisz, że Twój potencjalny klient będzie bardzo zadowolony, ponieważ otrzyma od Ciebie dokładnie to, czego pragnie.

W MSERWIS posiadamy dział programistyczny, który jest w stanie wykonać kompletny sklep internetowy oraz konfigurator. Możemy pracować na zdjęciach produktów dostarczonych przez Ciebie lub przygotować modele 3D produktów. Zadbamy o to, aby konfigurator był możliwie prosty w użyciu, działał szybko i był wygodny w obsłudze również na urządzeniach mobilnych.

Powiedz nam, co planujesz, a my wdrożymy to razem z Tobą.

Zapisz się na powiadomienia o nowych artykułach

i odbierz link do unikatowej oferty


* Wypełniając formularz wyrażam zgodę na przesłanie na mój adres e-mail powiadomień ze strony „www.mserwis.pl/blog”. Szczegóły związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych znajdziesz w naszej polityce prywatności: https://www.domeny.tv/polityka-prywatnosci

Polub nas na Facebooku

Facebook Pagelike Widget

Komentarze

2 odpowiedzi na “Konfigurator w e-sklepie, czyli jak spersonalizować swój produkt”

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *